Generelt om fritidsordningen på LpS

Fritidsordningen på LpS bygger på en fælles forståelse af de tre nøgleord i skolens værdigrundlag; Faglighed, omsorg og tryghed.

Vi består af to selvstændige huse SFO’en og Klubben, der begge ligger på skolens område, og der er 132 børn tilmeldt i SFO og 161 i Klubben.

Vi har også adgang til skolens lokaler, gymnastiksale, skolekøkken, skolegården med nyrenoveret legeplads og fodboldbanen som vi bruger flittigt hver eftermiddag.

På LpS vægter vi det tværprofessionelle samarbejde, og personalets faglige kompetencer højt. Personalet fra fritidsordningen er en del af skolen. Vi arbejder sammen med lærerne i et årgangsteam, er med i undervisningen, deltager i teammøder, skole/hjem samtaler og forældremøder.

På den måde skaber vi sammenhæng i børnenes hverdag og danner bindeled mellem skole og fritid.

I dagligdagen skaber vi et rum, hvor barnet er omgivet af voksne, der skaber tryghed og omsorg. Vi vægter dialogen med forældrene højt, idet der gennem konstruktiv dialog med hjemmet kan skabes bedst mulige vilkår for barnets trivsel. Vores døre er åbne, og I er altid velkomne til at henvende jer for en samtale om jeres barn.

Vi har fokus på børnenes sociale udvikling og interaktion. Børnene bliver introduceret til at tage ansvar og gennem leg indført i de sociale aspekter. Vores aktiviteter er med udgangspunkt i at barnet gennem sport, leg, kreativitet får mulighed for at udvikle sine personlige kompetencer, samt fin- og grov motoriske egenskaber.

Vi lægger vægt på alsidighed og med udgangspunkt i barnets egen formåen, og at individet får kendskab til egen og andres forskelligheder. At indgå i et fællesskab, med de nuancer det måtte have.

Fritidsordningen er et sted, hvor børnene føler, at de bliver hørt og taget med på råd i forhold til den hverdag de har her. Vi lytter til hvilke aktiviteter børnene er interesseret i, hvad rører der sig blandt de forskellige alderstrin og planlægger vores tiltag efter hvordan, vi kan være med til at bidrage positivt til deres fritidsliv.

Sidst, men ikke mindst, er det også vigtigt for os at understrege, at hos os skal børnene hygge sig og have det sjovt. Børnene har en travl hverdag med skole, fritidsaktiviteter og andet. Derfor er samværet med jævnaldrende også en stor og vigtig del, og der skal være plads til “kun” at lege og være sammen med sine venner. I legen udvikler barnet udvikler sig med andre børn og skaber de relationer, der er nødvendige for dem. F.eks. er det ikke essentielt for os, om barnet skal have mange eller få relationer, men om barnet fungerer blandt de relationer, de omgås med.

Hjerteligt velkommen til fritidsordningen på LpS, nedenstående vil være en beskrivelse af SFO’ens og Klubbens forskellige tilbud.