SFO

Efter skoletid går eleverne fra 0.-2. klasse i SFO´en. Her er der rum for leg, læring og udvikling. Børnene mødes på tværs af alderstrin, og de er omgivet af omsorgsfulde pædagoger, som er opmærksomme på, at barnet trives og udvikler sig i samspil med de andre børn.

Der er derudover en bred diversitet i husets personalegruppe både ift. køn, alder og interesseområder. Da børn har forskellige behov og interesser, er det centralt for os og den pædagogiske praksis på stedet at have et bredt udvalg af aktiviteter.

Samtidig skal der også være plads til, at barnet har mulighed for at trække sig og ”lege i fred” uden langt til en voksen.

SFO’en byder i dagligdagen på mange tilbud og aktiviteter til børnene. Vi har et spillerum fyldt med alverdens kort og brætspil. Her arrangerer de voksne indimellem turneringer i de forskellige spil, som ofte forløber sig over en hel uge.

Der er Krea-rum, hvor børnene kan lave et udvalg af spændende ting. De voksne laver små projekter, som man kan deltage i indenfor krea-verdenens mange facetter.

Med jævne mellemrum arrangeres der mindfulness/low arousal i vores stillerum. Der undervises i små mindfulness seancer og her kan børn få en velfortjent pause fra den hektiske skoledag.

Børnene kan læse, nusse med forskellige sanseting eller blot ”stirre op i loftet”.

På SFO’ens 1. sal er der ligeledes forskellige aktiviteter. Et rum med klodser, lego bord og andet legetøj, et puderum med kæmpestore klodser og et væld af puder, et andet rum med sofaer til at hænge ud i, eller blot tegne eller lege med legetøj.

Udover de indendørs aktiviteter er stedets legeplads en central arena, når det kommer til børnenes udfoldelse. Med mooncars, sandkasse, karruselgynger, klatrestativ, trampolinområder, boldbane og boldbur samt rutsjebane er vores udeområde spækket med fede legefaciliteter. Vi benytter også skolens lokaler flittigt, såsom boldsale, billedkunst og skolekøkkenet. Vi bestræber os på også at have regelmæssige ture ud af huset til det omkringliggende skovområde og Lyngby sø.

Vi tilbyder mange forskellige aktiviteter indenfor kreativitet, krop/bevægelse, mindfulness, spil, madlavning, dans, bål og læring om udeliv, hvor børnene kan fordybe sig efter interesser. Vi laver også forskellige forløb, hvor vi har fokus på trivsel i drenge/pige gruppen eller hele klassen.

I løbet af året har SFO´ens forskellige traditioner: Ryste sammen fest, Olympiade uge, koloni, Magic aften for forældre og børn, Julebal, Nytårstaffel, Fastelavnsfest, Pokalturnering, Farvelfest for 2.klasse og Picnic hygge. Udover vores traditioner holder vi også forskellige aften arrangementer. Alt dette kan ses på vores årshjul.

Når børnene kommer fra skole, er det nødvendigt, at de ”krydser sig ind”. Vi har en skærm hvor børnene registrerer sig, og hvor de ”krydser sig ud”, når de går.

Vi har pligt til at registrere børnene hver dag, og man skal som forældre give os besked, når ens barn holder fri eller er syg, går hjem selv eller hentes efter skole. Dette sker IKKE automatisk, når man har meddelt det til skolen.

Hos os skal være trygt at have sit barn i SFO´en. Hvis der er behov for en snak om dit barn, kan du altid henvende dig til os.