Koloni

Hvert år i uge 42 tager SFO’en på koloni. Det er en tur, børnene er meget glade for at deltage i. Vi tager afsted fra mandag til onsdag.

Kolonien starter typisk med aflevering af børnene i skolen, hvor personalet er klar til at modtage beskeder/medicin eller lignende fra forældrene og hilser børnene.

Vi bliver hentet af en turistbus, som kører os til kolonistedet. Vi spiser frokost sammen og bagefter får børnene at vide, hvordan de skal sove, og de får en rundvisning på stedet. Børnene bliver informeret om, hvor vigtigt det er at forstå alle de nye regler, hvor vi er, og om hvor de skal opholde sig tæt på hinanden og på medarbejderne.

Vi skaber faste rutiner i forbindelse med morgenmad, frokost, eftermiddagsmad, aftensmad og forskellige aktiviteter. Der er altid tid til masser af lege udenfor, tur på stranden, samling af sten, spil, hjælp til at lave mad, hygge på værelserne samt god samtale med de voksne…

Aftenen inden vi tager hjem, er det en tradition, at vi holder en fest, hvor børnene tager pænt tøj på, vi spiser god mad og leger og danser indtil vi går i seng.

På den sidste dag henter forældrene børnene på kolonistedet. Forældrene får lov til at se, hvor vi har boet og børnene glæder sig til at vise forældrene rundt og fortælle, hvem de har delt værelse med. Forældrene tager en madret med, og vi spiser en uformel buffet aftensmad. Derefter siger vi på gensyn til både børn og forældre.