Majbørn

Når de kommende 0. klasses elever starter 1. maj i SFO’en, starter en ny og vigtig periode i børnenes liv. Da det kan være en stor omvæltning efter børnehaven, skal børnene opleve en rar og tryg begyndelse på fritidsordningen samt skolestart. Børnene skal lege, udfordres og få en masse venner. Børnene skal lære skolen at kende og skal vænne sig til de nye rutiner.

Vi har åbent for majbørnene i vores sædvanlige åbningstid fra 7.30 til 17, men vi anbefaler korte dage i starten, for at det gradvist kan som en normal dag. Personalet er i kontakt med forældrene, så der er mulighed for at aftale den bedste dag for hvert enkelt barn.

Det er vigtigt at alle børn deltager hver dag i løbet af maj-juni perioden. Det er der hvor børnene skaber nye relationer, og kan mærke at de er med i et nyt og spændende fællesskab.

Vi planlægger ugerne efter overordnede emner, hvor vi laver forskellige pædagogiske aktiviteter ud fra formålet, at børnene lærer hinanden rigtig godt at kende. Vi tilstræber en hverdag med genkendelige rutiner og struktur.

En typisk dag i denne periode kan se sådan ud:

• 7:30-9:30 Aflevering af børnene. Der er tid til at lege og spille frit.
  • 9.30 Vi holder samling alle sammen eller hver klasse for sig. Her tjekker vi børnene ind og taler om dagens program. Børnene får beskeder, og der plejer at være en god og hyggelig stemning. Det er også her vi spiser dagens første måltid, det vi kalder 10-mad.
  • 10:00 De pædagogiske aktiviteter starter.
  • 11:30 Børnene spiser madpakker og personalet læser en historie.
  • Tid til at lege udenfor. De ældre børn kommer fra skole og er med.

Når majbørnene starter i skolen, gør vi meget ud af, at børnene får en tryg skolestart og vi hjælper dem til at huske at tage alle deres ting med og check ind i SFO’en.